مکانیک خودرو

در مورد شاتون

شاتون

شاتون یا دسته پیستون واسطه ای هستش که حرکت خطی پیستون رو رو به میلنگ میده و باعث میشه که میلنگ به طور دورانی حرکت کنه. شاتون ها کلا توی تمامی موتور ها یک شکلنن و به نسبط حجم موتور اندازه هاشون هم فرق میکنه و طرز کارشون یکیه و مقطع شاتون به شکل انتهای تیراهن یا حرف I هستش که این شکل اون باعث میشه مقاومت لازم رو موقع انفجار سیلندر که بالق بر 5 تن هستش رو به راحتی به میللنگ انتقال بده.شاتون از سه تیکه اصلی تشکیل شده که شامل سرشاتون که حلقه ای هستش و داریای بوش برنجی است ، بدنه شاتون و انتها یا کفه یا پای شاتون.
توی بعضی از شاتون ها ، مرکز بدنه سوراخی سراسری داره که از سر شروع و به ته شاتون میرسه تا گژن پین روغن کار بشه.ریختگری شاتون مثل ریختگری تیرآهن ها ساختمانی هستش که بتونه ضربه رو تحمل کنه.
بوش برنجی سر شاتون:

برای اینکه فلزات سخت موقع کار باهم ایجاد سایش نکنن ، قطعه ای حلقوی شکل از فلز نرمتری ساخته میشه که اسمش بوش هستش و بین رو فلز قرار میدن.
برای جلوگیری از سائیدگی سر شاتون ، یه بوش سر شاتون و محور گژن پین یا انگشتی گزاشتن.
بین محور گژن پین و بوش سر شاتون یه لقی خیلی کمی هستش که روغن بتونه از اون عبور کنه (من که هرچی تکون میدادم چیزی احساس نکردم)که روغن بتونه به صورت لایه ای نازک روغن کار ی بکنه.

کفه شاتون یا کفه متحرک :

قطعه نیم دایره ای شکلی است به انتهای شاتون به وسیله دوعدد پیچ و مهره بسته میشه و این پیچ و مهره ها امکان باز و بسته کردن شاتون رو برای تعمیر ایجاد میکنن.کار اصلی کفه وصل کردن شاتون به میلنگه که بین میللنگ و کفه یاطاقان وجود داره.

منبع : phalls.com از مهندس علی ( Z_QZ45 )

+ نوشته شده در  شنبه دهم تیر 1385ساعت 13:3  توسط محمد  | 

موتورهای دو زمانه

موتورهای دو زمانه

 

موتور سیکلتها به طور کلی در 2  نوع دوزمانه و چهار زماه تولید می شوند :

 

موتورهای 4 زمانه در 720 درجه گردش میل لنگ 1 کار مفید ( قدرت ) دارند

موتورهای 2 زمانه در 360 درجه گردش میل لنگ 1 کار مفید ( قدرت ) دارند

 

هدف از طراحی موتور دو زمانه از بین بردن برخی معایب موتور چهار زمانه بود ولی خود این موتور هم دارای معایب بسیاری است که همکنون هم شاهد جمع آوری و تعویض این موتورها با موتور چهار زمانه در کشور هستیم به همین بهانه در این مطلب به عملکرد و مزایا و معایب این موتورها می پردازیم .

 

معایب موتور های چهار زمانه

 

1 : کاهش قدرت وزنی موتور ( هر چه موتور سبک تر باشد با توان ثابت دارای بازدهی بیشتری است )

 

2 : نامنظم بودن گشتاور وارد شده به موتور ( به علت وجود 1 کار مفید در 4 زمان است )

 

 

طرز کار موتورهای 2 زمانه

 

موتور دو زمانه دارای سوپاپ نیست و ورود و خروج سوخت از طریق دو دریچه A  و E  صورت می گیرد .

 

زمان اول : پیستون  از نقطه مرگ بالا در انتهای متراکم کردن گاز به سمت پایین می آید در طی این حرکت ضمن انتقال نیرو به میل لنگ گاز را هم در کارتل متراکم می کند .

 

زمان دوم : پیستون به سمت بالا حرکت می کند و همزمان با این عمل سوخت وارد قسمت بالایی سیلندر می شود با ورود سوخت به بالای موتور عمل جاروب کردن دود آغاز می شود و دود به خارج از سیلندر انتقال می یابد .

 

حالا که با طرز کار این نوع موتورها آشنا شدیم مزایای آن را ذکر می کنیم :

 

-  از لحاظ تئوری 2 برابر موتور چهار زمانه بازدهی دارد

-  موتور کم صداتر و منظم تر است

-  سیستم سوپاپ و روغنکاری ندارد در نتیجه هزینه آن ارزانتر است

-  به علت وزن کم توان آن بیشتر از موتور چهار زمانه است

 

و حالا اصلی ترین قسمت معایب موتورهای 2 زمانه :

 

-  عدم تخلیه مناسب دود به علت زمان بسیار کم تخلیه

-  مصرف بالای سوخت در اثر شستشوی سیلندر موتور

-  عدم وجود محل برای ذخیره کردن روغن و اختطلاط روغن با بنزین ( عامل آلودگی هوا )

-  کمبود زمان خنک کاری و فرسایش سریع قطعات

+ نوشته شده در  دوشنبه پنجم تیر 1385ساعت 15:28  توسط محمد  | 

به زودی

با سلام

به زودی آپدیت می شود .

+ نوشته شده در  پنجشنبه یکم تیر 1385ساعت 20:40  توسط محمد  |